Productiviteit & ProfessionaliteitUncategorized

Opleidingen: mijlpalen voor Innovatie

Als je werkt leer je! Leren op de werkplek doe je eigenlijk automatisch, je weet iets niet, je vraagt een collega om je te helpen of je zoekt op Internet de informatie die je nodig hebt. Op die manier breng je kennis snel en eenvoudig up to date en kost het je eigenlijk geen tijd. Met die ontwikkeling is het leren in een bedrijf en op de werkplek in de afgelopen jaren behoorlijk verandert. Veel opleidingen zijn vervangen door het delen van kennis met collega’s (of met gespecialiseerde kennispartners binnen of buiten het bedrijf). Werken en leren komen steeds dichter bij elkaar en de (kennis-)productiviteit van mensen neemt toe.

Daarmee verandert ook de plaats en de functie van opleidingen in klassieke zin, verdiepen van kennis en vergroten van vakmanschap wat in het verleden gebeurde, in opleidingen en cursussen, buiten de werkplek gebeurt nu op de werkplek. Door kennis en ervaring te delen met collega’s en door intensief samen te werken.

Opleidingen van nu zijn gericht op het verbreden van kennis (andere kennisgebieden en nieuwe kennis opnemen) en het leren van nieuwe vaardigheden. Dit is noodzakelijk bij innovaties en ingrijpende vernieuwingen op de plek waar mensen werken. Opleidingen nemen daarmee een andere plek in en zijn niet meer het logische gevolg van het werk wat je altijd gedaan hebt.

Opleidingen zijn mijlpalen voor verandering, ze markeren het begin van een nieuw periode waarin dingen in je werk ingrijpend veranderen. Nieuwe technologieën, nieuwe machines, nieuwe producten etc. Veranderingen die nieuwe eisen stellen aan je kennis, vaardigheden en je vakmanschap. Nieuw werk en misschien ook wel een andere functie.

Opleidingen zijn daarmee strategische instrumenten voor de veranderingsprocessen die mensen en bedrijven doormaken. Instrumenten die nodig zijn om succesvol te veranderen, zowel voor bedrijven als voor personen. Opleidingsplannen zijn daarmee niet meer de traditionele ‘lijstjes’ van opleidingen waar mensen uit kunnen kiezen voor hun POP (Persoonlijke Opleiding Plan).

Opleidingen kiezen en opleidingen volgen is een doelgerichte activiteit waar duidelijke en concrete doelen voor het bedrijf en voor de medewerker onder moeten liggen.

  • Voor het management van een bedrijf betekent het dus dat de visie en de doelen van het bedrijf helder moeten zijn en dat deze vertaald zijn in concrete eisen aan kennis, vaardigheden en vakmanschap van de mensen die er werken.
  • Voor de medewerkers betekent het dat ze op de hoogte zijn van de visie en de doelen van het bedrijf en de eisen die dat aan hen stelt. Van hen wordt verwacht dat ze de verantwoordelijkheid nemen om aan die eisen te voldoen en dus de opleidingen te volgen die daarvoor nodig zijn, dat is de nieuwe basis van een POP.

Dat stelt eisen aan de houding van iedereen in het bedrijf: een heldere visie vertaald in concrete doelen en transparant gecommuniceerd door het hele bedrijf. Structurele en heldere feedback tussen de mensen en het nemen van verantwoordelijkheid door iedereen die in het bedrijf werkt. Zorgen dat dit gaat werken is misschien wel de belangrijkste mijlpaal die uw bedrijf moet realiseren, wat voor opleiding hebt u daarvoor nodig?

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *